متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند
سرخط خبرها

راه‌های تودرتوی خانه‌دارشدن | آیا وعده دولت برای خانه‌دار‌شدن ۴ میلیون ایرانی محقق می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۳۰۷۳۹
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
راه‌های تودرتوی خانه‌دارشدن | آیا وعده دولت برای خانه‌دار‌شدن ۴ میلیون ایرانی محقق می‌شود؟
دولت سیزدهم از ابتدای شروع کار خود قول ساخت ۴ میلیون مسکن را طی ۴ سال داده بود، اما مشکلات بر سر ساخت‌وساز مسکن و آشفته‌بازار مسکن به‌خصوص در کلان‌شهر‌ها تمامی ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، دولت سیزدهم از ابتدای شروع کار خود قول ساخت ۴ میلیون مسکن را طی ۴ سال داده است، اما مشکلات بر سر ساخت و ساز مسکن و آشفته بازار مسکن به خصوص در کلان شهر‌ها تمامی ندارد و به گفته کارشناسان بر اساس تجربه بعید است در وقت مقرر این برنامه و این میزان وساخت و ساز عملیاتی شود. رستم قاسمی همچنین گفته است: قرار نیست سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. تا پایان دولت باید ۲میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد، یک میلیون و سیصد و پنجاه هزار واحد مسکونی در دست اجرا است که تا شهریورماه ۱۴۰۱ یکصد هزار واحد تحویل خواهد شد. حال وقت آن رسیده که مسئولان بگویند در کدام شهر و استان، واحدی به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان گردیده است؟

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در زمستان سال ۱۴۰۰، نشان دهنده کاهش ۵/ ۱۳ درصدی واحد‌های مسکونی پیش بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و ۸/ ۱۵ درصدی آن در شهرداری‌های کل کشور در زمستان ١٤٠٠ نسبت به زمستان ١٣٩٩ است.
همچنین در زمستان سال ١٤٠٠، تعداد ١١٥٤٥٠ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش بینی شده است که نسبت به فصل گذشته ۶/ ۳۹ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۸/ ۱۵ درصد کاهش داشته است.

تسهیلات بانکی یکی از چالش‌های ساخت واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی همچنین به نقش ارائه به موقع تسهیلات در تحقق پروژه‌ها در شهر‌ها اشاره دارد و اینکه اگر تسهیلات حوزه مسکن به موقع پرداخت نشود، در انجام تعهدات خودمان را در ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهار سال با مشکل مواجه می‌شویم.
قاسمی در خصوص تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن همچنین عنوان کرده است: ۳ میلیون ۲۰۰ هزار واحد مسکنی در شهر‌ها و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در روستا مطابق با طرح نهضت مسکن ساخته خواهد شد در همین راستا برای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار زمین تامین شده و هم اکنون در حال بارگزاری هستند. همچنین زمین مورد نیاز برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در حال تغییر کار بری در شورای برنامه ریزی استان و شورای عالی شهرسازی است که باید تا پایان شهریور ماه انجام شود. مسئله تامین زمین برای ۳ میلیون ۲۰۰ هزار واحدمسکونی شهری تا چند ماه آینده به پایان خواهد رسید.

علی‌اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس و شورای اسلامی درباره بازار مسکن و وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن گفته است: مجری اجرای قانون دولت است. اکنون سوال این است که چرا این قانون اجرایی نشده است؟ ما واقعا از دولت گلایه‌مند هستیم. انتظار ما این بود که در سال ۱۴۰۰ یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، اما این اتفاق رقم نخورد. در سال ۱۴۰۱ بنا بود دو میلیون واحد مسکونی ساخته شود، اما این اتفاق نیز نیفتاد.

محمدعلی منصوری، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفت و گویی با شهرآرانیوز گفته بود: از زمین‌های تعریف‌شده در سامانه، ۲۳هزار واحد در مرحله ساخت و ۶۷ هزار واحد دیگر در مرحله برنامه‌ریزی برای واگذاری و ساخت به اشکال گروه‌های ساختی ویلایی یک، دو و سه‌طبقه و همچنین انبوه‌سازی است. از ۱۱۲ هزار متقاضی واجد شرایط فعال، تاکنون ۹۵ هزار نفر تأیید نهایی شده‌اند.

چالش‌های تامین تسهیلات و زمین بر سر راه طرح نهضت ملی مسکن

دبیر انجمن صنفی انبوه سازان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز گفت: در طرح نهضت ملی مسکن سهمیه استان را ۴۰۰ هزار واحد برای چهار سال دولت سیزدهم تخصیص داده اند. تعدادی از انبوه سازان استان در مناطقی مثل شهرک مهرگان، شهرجدید گلبهارعقد قرارداد و تازه شروع کردند.
به گفته ظریف رقمی که درسال جاری برای ساخت و ساز تعیین کردند تا الان عملیاتی نشده است. مسلما طرح خوبی است اگر زمین و تسهیلات بانکی آن به درستی تامین شود امکان ساخت مسکن بر اساس برنامه تعین شده است.

وی گفت: شواهد مشخص است بانک‌ها برای ارائه تسهیلات قراردادی تا الان نبسته اند و وزارت راه و شهرسازی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تعیین بودجه شد، اما مشخص نیست چه میزان از آن در بانک‌ها جذب و محقق شده است.

ظریف در پاسخ به اینکه دلیل این تعلل در اجرای طرح‌های ساخت و ساز چیست که در همه دولت‌ها رقم پیش بینی شده محقق نمی‌یابد. می‌گوید: رقم‌های اعلام شده که بیشتر از سوی دولت‌ها از در مبارزه‌های انتخاباتی بیان می‌شود متناسب با شرایط موجود نیست و پیش بینی درستی صورت نگرفته است.
زمین‌های مازاد در کشور وجود دارد، اما راه و شهرسازی نتوانسته در مسیر ساخت و ساز آن‌ها را هدایت کند. تامین مسکن متناسب با تقاضا در این بازار نیست و مسلما تصمیمی جدی در اجرا را می‌طلبد.

به گفته دبیر انجمن انبوه سازان استان تامین تسهیلات بزرگترین مشکل دولت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است. در کنارچالش‌های تامین تسهیلات و زمین در طرح نهضت ملی مسکن، انبوه سازان به قیمت پایه ۴ میلیون تومان برای هر متر مربع که وزارت مسکن برای آن‌ها تعیین کرده موافق نیستند و چیزی که با توجه به تورم مدنظر انبوه سازان است حدود قیمت ۷ میلیون تومان است. اگر مسکن را یک سرمایه مصرفی در نظر بگیریم کسانی که نیاز دارند ثبت نام می‌کنند. اما چون اقتصاد‌مان بیمار است. زمین تبدیل به کالای سرمایه‌ای برای حفظ پول شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->